Tadam!


Så är den igång! Bloggen om barns tal, språk och kommunikation. Det är med förväntan som jag nu skriver de första raderna. Det är så mycket man kan säga om barns språkutveckling. Jag nöjer mig i denna stund med att säga; Det finns ingen som vet exakt hur denna fantastiska förmåga utvecklas i detalj. Som logoped har jag dock en hel del kunskap jag vill dela med mig av till er.

Visste ni t ex att barns joller är en träning i att lära sig språkljuden? Har man inte tränat sig i att låta och härma är det naturligtvis svårare att utveckla ett eget tal. En annan finurlig grej med språkutvecklingen är att från början låter alla bebisar likadant oavsett vilket språk de växer upp med. Men ganska snabbt inser barnet att det ska vara extra lyhörd för det egna modersmålet. Detta innebär också att barnet i sitt joller också går igenom ljud som inte ens finns i det egna modersmålet.

Visste ni att barns tidigaste ord som ofta låter ”mam ma” eller ”pa pa” från början inte betyder mamma och pappa från barnets sida? Detta är stavelsejoller som alla barn provar oavsett språk eftersom det består av tidiga ljud som barnet testar att binda ihop till stavelser. Men ganska snabbt lär sig barnet den oerhörda tillfredställelse som det innebär att få mammas eller pappas omedelbara och mycket uppskattande uppmärksamhet. Först då, har ”mam ma” eller ”pa pa” fått betydelse och innehåll.

Några smakprov på vad jag kommer att dela med mig av. Ser fram emot era funderingar och frågor!

Kommentera

