Spädbarn kan prata, jag lovar


Det här med barn och språkutvecklingen är kanske inget man tänker på. I alla fall inte när det flyter på. Att lära sig sitt modersmål är väl nåt som alla gör. För barn lär sig ju så lätt. Eller?

Faktum är att för de flesta barn är det just så. Det flyter på. Redan i mammas mage känner barnet igen föräldrarnas röster i den senare delen av graviditeten. Och det är sedan länge känt att barn under sin allra första tid snabbt lär sig hur mamma och pappa ser ut, och föredrar deras röster, ansikten och doft framför andra människors. Som spädbarn är det ju oerhört viktigt att vara mottaglig för intryck, att vara kommunikativ och ge kontakt. Just för att få en trygg famn som tar hand om en. Allt eftersom ger barnet ifrån sig mer varierade ljud än bara ett och samma skrik för alla behov. Ganska snabbt lär sig föräldrarna att tyda de olika skriken. Det lilla barnet har börjat kommunicera sina olika behov som ”nu vill jag ha mat” eller ”byt min blöja, den är blöt” eller kanske bara ”jag vill vara nära dig mamma”.

Allt eftersom barnet blivit någon/några månader utvecklar barnet ett mer varierat joller med vokaler och barnet ger mer kontakt och samspelar mer. Redan så här tidigt tränas barnet att bli en kommunicerande varelse. Alla som har barn, eller har träffat en liten bebis, måste medge att även om detta lilla under inte har några ord, så nog är det så att den lilla varelsen pratar med en? Man får ett leende, en förväntansfull min, du ler automatiskt tillbaka och säger något mjukt och med din allra lenaste röst kommer en kommentar i stil med ”Hej du. Du är allt en liten goding…” Å så väntar du åter förväntansfullt på bebisens nästa lilla uttryck eller blick. Detta mina vänner, är början på talets och språkets fantastiska utveckling! Och den är ännu i sin linda.

Mer om språkutveckling kommer en annan dag. På återseende!

2 thoughts on “Spädbarn kan prata, jag lovar

  1. Jobbar du som logoped? Kul. En liten fråga: Gör du dyslexi utredningar och sådant oxå? 3 av mina 4 små syskon har nu fått diagnos och jag fick den aldrig men är ganska säker på att jag oxå har dyslexi. (fast jag gillar att läsa och jag ser ord framför mig så jag kan stava hyffsat ändå..) Iaf min son är sen med talet, han fyllde fyra i söndags och vi tycker att han inte utvecklas så bra. Han har flera bokstäver som han inte kan säga och han kan heller inte höra hur vi säger dem rätt.. Kan det vara dyslexi hos honom som försvårar? Ska till BVC till veckan och då ska jag änn en gång ta upp talet.. Hoppas han kan få hjälp för det är ju viktigt.. Kul att du bloggar, ska följa dig 🙂

    • Hejsan!

      Stämmer fint att jag jobbar som logoped. Jag gör inte dyslexiutredningar, däremot träffar jag barn/ungdomar som har svårt med läs- och skriv och min uppgift är att utreda om de har språkstörning. Att ha dyslexi innebär att man har svårt att avkoda orden och känna igen bokstäver och svårt att koppla ihop dem med språkljud. När man har dyslexi har man inga svårigheter med hörförståelse eller att uttrycka sig, utan det är ”bara” svårt med läsning och/eller skrivning. De barn jag träffar har svårt att lära sig att läsa och skriva för att de har en språkstörning. När man har en språkstörning kan man ha nedsatt hörförståelse och ordförråd, man kan ha svårt att uttrycka sig och berätta, och kanske dåligt uttal. Men vissa av de barn jag träffar kan förstås ha dyslexi, men skolan vill att en logoped ska titta på språket för att man tror att det är mer än bara läs och skriv som är svårt för barnet.

      Jag träffar också yngre barn, precis som din son, och många av dem jag träffar är sena med sitt uttal så som du beskriver. Det är bra att du ska till BVC och då tycker jag att du ska be att få remiss till en logoped som får träffa din son för att hjälpa er vidare. När man är 4 år kan man börja träna på de ljud som är svåra, och man kan träna på att bli mer medveten om hur ljud låter. Eftersom din pojke bara är 4 år kan man inte säga att det är dyslexin som försvårar för honom. Han har ju inte börjat läsa än antar jag. Däremot är det inte ovanligt att om föräldrar/syskon eller nära släktingar varit sena med tal/språk eller har svårt med att läsa och skriva, så kan barnet också vara sent att utveckla tal och språk. Det finns en ärftlig faktor kring dyslexi och tal- och språkstörningar. Men, observera detta, det är inte automatiskt så att din son kommer att få dyslexi. Men han har större risk att få dyslexi eftersom det ligger i släkten.

      Kul med din kommentar och roligt att du är intresserad tal och språk! Lycka till på BVC!
      På återhörande,
      Hälsar Maria

Kommentera

