Tal- och språkstörning hos barn i förskoleåldern


För somliga är vägen lång till språket.

För många barn utvecklas språket utan att föräldrar eller andra runt omkring barnet behöver fundera på det. För en del barn går det inte lika lätt. De barn som är sena i sin tal- och språkutveckling har ofta kommit igång sent med att börja prata. De jollrade kanske väldigt lite, och en del föräldrar upplever att deras barn inte riktigt har förstått varför man ska prata.

Ungefär 6-8 % av alla barn i förskoleåldern har någon form av språkstörning. Det innebär att i en barngrupp om 18 barn som är vanligt på dagens förskolor, har mer än ett av barnen en språkstörning. Ca 1 % av förskolebarnen har en grav språkstörning, vilket kan leda till att personen även i vuxen ålder kommer ha svårigheter med sitt språk.

Hur kan då en språkstörning yttra sig? Nedan följer exempel på vad som kan vara tecken på att barnet är sent/avvikande i sin språkutveckling vid 2,5 års ålder:

  • Tyst som bebis, jollrade sparsamt.
  • Härmar sällan ljud och ord.
  • Verkar inte intresserad av att prata.
  • Visar hellre med mimik och kroppsspråk vad han/hon vill, än att prata.
  • Verkar ha svårt att förstå och följa enkla instruktioner som ”hämta mössan”, ”kan du ge mamma bollen” etc.
  • Har färre än 50 ord i sitt ordförråd.
  • Kan inte sätta ihop 2-ordssatser, som t ex ”titta bilen”, ”äta mat”, ”vill inte” etc.
  • Har haft/har svårt att suga, och/eller äta, dricka.

Ett barn i 4-årsåldern ska ha ett tal och språk som är relativt vuxenlikt. Om barnet har något/några av följande begränsningar med sitt tal och språk så kan det vara tecken på en språkstörning:

  • Begränsningar i uttalet, t ex genom att de bakre ljuden k, g och ng byts ut mot de främre ljuden t, d och n (docka blir dotta, gubbe blir dubbe, säng blir sän) eller barnet har svårt att säga väsljud som f, s, sje och/eller tje och byter ut dem mot t ex t, d, k eller p (säng blir täng, fin blir pin, sked blir ked) eller barnet tappar bort vissa ljud (halv blir hav, bada blir ada) eller byter plats på ljuden (väska blir väksa, stövlar blir stölvar).
  • Har svårt att sätta ihop meningar,  t ex har svårt med ordföljd eller saknar böjningar och småord (säger t ex ”åka bilen inte jag”, istället för ”jag vill inte åka bilen”, eller säger ”han springa in på den” istället för ”han sprang in i den”).
  • Har ett dåligt ordförråd och/eller språkförståelse.
  • Har svårt att kommunicera, vilket innebär att barnet har svårt att förstå samtalsregler som att lyssna när andra pratar, har svårt att hålla tråden eller vänta på sin tur, ger sällan ögonkontakt när han/hon pratar etc.

Barn som har svårt att förstå vad andra berättar, har svårt att följa instruktioner, eller där man ofta upplever att det blir missförstånd, kan ha en begränsad språkförståelse. Dessa begränsningar kan finnas oavsett barnets ålder. Det är alltid viktigt att utreda brister i språkförståelsen, eftersom grunden till att lära sig tal och språk ligger i att kunna uppfatta vad som sägs.

Om man som förälder, anhörig eller förskolepersonal etc är orolig för ett barns tal- och språkutveckling, är det viktigt att ta sin oro på allvar. Du som förälder kan prata med BVC om att få en remiss till logoped. Det går också bra att kontakta närmaste logopedmottagning för rådgivning.

Annonser

5 thoughts on “Tal- och språkstörning hos barn i förskoleåldern

  1. Jag undrar om du känner kan rekommendera någon privatpraktisetande barnlogoped i Göteborg? Då de tyvärr inte riktigt har möjlighet att hjälpa oss på barnlogopedin dit vi blev remitterade. Gärna någon med kunskap kring flerspråkighet. Är tacksam för alla råd och tips!

    • Hej Linda!

      Jag fick samma fråga om privatpraktiserande logopeder av en annan förälder i Göteborg. I första hand; hör med barnlogopedin kring vad man tänker kring ditt barn? Vilka insatser är nästa steg? Det är troligt att logopeden ni träffat har tankar kring hur man bör lägga upp det för ditt barn utifrån kontroll/behandling etc.
      Det finns tyvärr få privata logopeder i Göteborg. Lättast är att söka på google, privatpraktiserande logopeder göteborg, då hittar du bl a Röstlogopeden Ellinor Gösfeldt Bilger, Röstkonsulten Carina Engström (verkar arbeta med barn med språkstörning), Sprakar/Marika Schutz (vet ej om hon arbetar med förskolebarn), Göteborgs logopedkonsult Joana Kristensson, Maja Frank på Vasa vårdcentrum.

      Lycka till!
      Vänliga hälsningar
      Maria

      • Barnlogopedin i Gbg delade inte tankar om nästa steg för min dotter med varken mig, BVC, hennes förskola, deras specialpedagog eller barnpsykologen. Så det är därför jag nu söker efter en annan logoped som skulle kunna hjälpa oss (då alla 4 nämnda tror att just en logoped är rätt för min dotter). Tråkigt att höra att vi inte är ensamma om brist på hjälp i området, men förståeligt då någon som logoped vill sätta en psykologisk diagnos på ett 2,5-årigt barn efter 2×40 min, med vetskap om att besökstidererna är då barnet normalt sover och är därför jättetrött, känns inte som en bedömning som kommer hjälpa min dotter. Hon är den hon är och är den bästa, precis just så, men även psykologen vill skicka tillbaka oss till logopeden. Tack för ditt svar och alla namn! Varken BVC eller barnpsykologen hade någon annanstans att hänvisa oss till än just landstingets barnlogopedi. Vi ringer runt 🙂 Tack!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s