Boktips! Alfons kollar här och där


Så var tiden mogen. Lite inspiration har äntligen infunnit sig och jag skriver mitt första inlägg sedan väldigt lång tid tillbaka. Hoppas det finns någon därute som hittar tillbaka hit!

Bra barnböcker ligger mig varmt om hjärtat. Jag vill verkligen uppmuntra er till högläsning tillsammans med era barn/barnbarn/syskonbarn/dagisbarn… Det finns så oerhört mycket forskning som visar på alla fördelar med högläsning. Samvaro, att stärka banden i relationen till barnet, stimulera språkutveckling och då inte minst både ordförråd och språkförståelse. Intresset för böcker väcks och då självklart lusten att själv lära sig läsa och skriva. Mer om högläsning vid ett annat tillfälle.

Alfons är en kille som jag tror att alla kommit i kontakt med. Han fanns ju redan när jag var barn. Och är fortfarande aktuell. En riktigt fin bok för att arbeta med språkförståelse och begreppsutveckling med fokus på prepositioner är just nämnda titel ”Alfons kollar här och där”.

Alfons kollar här och där

Alfons kollar här och där

Prepositionerna i, bakom, framför, mellan, genom, efter, på, under, över och bredvid används i berättelsen och tydliggörs genom bilderna. En annan liten finurlig grej är olika övningar på varje uppslag där man får svara på frågor som rör prepositionerna. Alfons katt Pussel befinner sig på olika ställen. T ex får man frågan om Pussel ligger på mattan, i mattan eller över mattan?

Rekommenderar denna bok som ger utmärkt träning kring begrepp!

Alfons prepositionen "framför"

Alfons prepositionen ”framför”

3 tankar på “Boktips! Alfons kollar här och där

Lämna en kommentar